Visceral osteopati

Behandler funksjonelle og strukturelle ubalanser i hele kroppen

Hensikten med visceral manipulasjon er å gjenskape, harmonisere og øke proprioceptiv kommunikasjon i kroppen, for å forbedre dens indre mekanisme for optimal helse. Visceral manipulasjon er organspesifikk fascial mobilisering, og er basert på forutsetningen om at fri bevegelse i kroppen er avgjørende, og dermed vil enhver begrensning påvirke helsen negativt. Visceral manipulasjon behandler funksjonelle og strukturelle ubalanser i hele kroppen, med sikte på å påvirke muskuloskeletale, vaskulære, nervøse, urogenitale, respiratoriske, fordøyelses- og lymfatiske dysfunksjoner. Den evaluerer og behandler dynamikken i bevegelse og suspensjon i forhold til organer, membraner, fascia og leddbånd og øker proprioseptiv kommunikasjon i kroppen, og revitaliserer den og lindrer symptomer på smerte, dysfunksjon og dårlig holdning.

Visceral manipulasjon er avhengig av palpasjon av normale og unormale krefter i kroppen, med det spesifikke målet å oppmuntre til normal tone og bevegelser, både i og mellom de indre organene, deres bindevev og andre strukturer i kroppen der normal bevegelse har blitt svekket [1]. Ved å bruke presise manuelle teknikker, for eksempel palpasjon av den overfladiske og dype fascia og de enkelte organers mobilitet og motilitet, kan terapeuter evaluere hvordan unormale krefter samspiller, overlapper og påvirker de normale kroppskreftene på jobb [1]. Målet med visceral manipulasjon er å hjelpe kroppen tilbake til normal funksjon og derved fjerne kompenserende symptomer, uansett kilde, noe som fører til forbedret helse og optimal kroppsfunksjon.

REFERANSER
1. Barral JP, Mercier P. Manipulations viscerales. Maloine, Paris, Frankrike: Elsevier; 1983.

Osteopaten Jean-Pierre Barral ble introdusert for begrepet visceral manipulasjon mens han jobbet som fysioterapeut ved Lungesykehus i Grenoble, Frankrike, hvor han møtte Georges Arnaud, spesialist i lungesykdom og kadaverdisseksjon. Sammen med Arnaud studerte Barral stressmønstre i vevene til kadavere sammen med biomekanikken til levende fag [1]. Dette introduserte ham for det viscerale systemet, dets potensial til å fremme spenningslinjer i kroppen, og forestillingen om at vev har hukommelse [2]. Ved å bruke arbeidet med Arnaud som grunnlag, fortsatte Barral å undersøke hvordan fortykkelsen av vev i kroppen skapte områder med større mekanisk spenning som igjen trakk på omkringliggende vev. Oppdagelsene hans førte ham til den teoretiske og praktiske utviklingen av ‘viscerale lytteteknikker’ [2], hvorved terapeutens hender forblir fullstendig passive når de ‘lytter’, mens de registrerer og evaluerer aksen og amplituden til visceral motilitet.

Betydelig forbedret bevegelsesområde

Barral jobbet primært med artikulær og strukturell manipulasjon, og begynte å danne grunnlaget for visceral manipulasjon under en uvanlig økt med en pasient han hadde behandlet med spinal manipulasjoner. På et nytt besøk bemerket Barral en betydelig forbedring i pasientens bevegelsesområde. Pasienten bekreftet at han følte lindring av ryggsmerter etter å ha gått til en «gammel mann som dyttet noe i magen min», en uttalelse som vekket Barrals interesse for forholdet mellom innvoldene og ryggraden. Han begynte deretter å utforske magemanipulasjoner med flere pasienter, med vellykkede resultater, noe som førte til at han utviklet visceral manipulasjon [2].

Ved hjelp av radiologen Serge Cohen dokumenterte Barral også endringer i innvollene før og etter manipulasjon, ved å bruke røntgenfluoroskopi og ultralyd for å registrere endringer i posisjon og bevegelse, samt væskeutveksling og evakuering [2]. Cohen og Barral har også utført ytterligere undersøkelser med et team av elektriske ingeniører og teknikere som bruker infrarøde utslipp fra kroppen [2].

REFERANSER
1. Harvey A. En vei til helse: hvordan visceral manipulasjon kan hjelpe deg. Berkeley, CA, USA: North Atlantic Books; 2010.
2. Barral J-P, Mercier P. Visceral manipulasjon. Seattle, WA, USA: Eastland Press; 1983.
3. Kronke K. Et spørreskjema for å evaluere fagfeltet osteopati i Østerrike; pilotstudie. [Avhandling]. Wien, Østerrike: Wiener Schule fur Osteopathie; 2003.

Visceral manipulasjon brukes til å lokalisere og frigjøre dysfunksjonelle mønstre i hele kroppen som begrenser bevegelse og reduserer vitalitet. Det oppmuntrer pasientens egne naturlige mekanismer for å forbedre organers funksjon, spre de negative effektene av stress, øke mobiliteten til muskuloskeletalsystemet gjennom bindevevsvedleggene og påvirke den generelle metabolismen.

Terapeuter som bruker visceral manipulasjon vurderer de dynamiske funksjonelle handlingene så vel som de somatiske strukturene som utfører individuelle aktiviteter. De evaluerer også kvaliteten på strukturene (inkludert muskler, fascia, organer og væsker) og deres funksjoner i forhold til et overordnet harmonisk mønster, med bevegelse som målestokk for å bestemme kvalitet.

På grunn av den delikate og ofte svært reaktive naturen til det viscerale vevet, foreslås det at en mild, nøyaktig rettet kraft brukes. Som med andre manipulasjonsmetoder som påvirker kroppen dypt, virker visceral manipulasjon bare for å hjelpe de selvhelbredende kreftene som allerede er på jobb, og på grunn av dette vil trente terapeuter som bruker det på riktig måte mest sannsynlig komme kroppen til gode i stedet for å legge til ytterligere skade eller uorganisering.

Benyttes ved en rekke lidelser

Pasienter oppsøker visceral manipulasjon for en rekke lidelser som påvirker kroppens systemer. Disse inkluderer:

• Akutte lidelser: whiplash, skader på seler og skader på bryst eller mage.
  • Muskel- og skjelettlidelser: somatisk-visceral interaksjon, kronisk dysfunksjon i ryggraden, hodepine og migrene, karpaltunnelsyndrom, perifere leddsmerter og isjias.
  • Smerte relatert til postoperativt arrvev, post-infeksjon arrvev og autonome mekanismer.
  • Fordøyelsesbesvær: oppblåsthet, forstoppelse, kvalme, sur refluks, gastroøsofageal reflukssykdom og svelging.
  • Kvinners og menns helseproblemer: kroniske bekkenpine, endometriose, fibroider og cyster, dysmenoré, blæreinkontinens, prostata dysfunksjon, refererte testikelsmerter og effekter av overgangsalderen.
  • Pediatriske problemer: forstoppelse, gastritt, vedvarende oppkast, vesikoureteral refluks, kolikk, torticollis.
  • Emosjonelle problemer: angst og depresjon og posttraumatisk stresslidelse.

Visceral manipulasjon returnerer fysiologisk bevegelse til vevet, og forbedrer derved normal bevegelse av kroppen, inkludert bevegelsen av de viscerale strukturene i forhold til hverandre og bevegelsen i hver struktur. Det øker også kommunikasjonen i kroppen gjennom forbedret funksjon av nervesystemet, sirkulasjonen, lymfe- og luftveiene ved å myke opp fascien som omgir hver av disse strukturene, og dermed redusere trykket på dem, samt tillate bedre utveksling av væske. Dette forbedrer nedbrytning og fjerning av avfallsprodukter, reduserer betennelse og smerte, og forbedrer levering av hormoner og kjemikalier til cellene [1]. Ved å frigjøre og/eller løse en begrensning av vevet, inkludert adhesjoner eller arr, kan normal sirkulasjon gjenopptas i kroppen. Hastigheten på vevsreparasjon økes etter hvert som normal nervefunksjon og tilhørende aksoplasmatisk transport gjenopprettes i området som skal behandles [2].

Visceral manipulasjon kan også hjelpe humør og søvn, delvis gjennom effekten som serotoninnivået har på disse elementene, som økes gjennom massasjeapplikasjoner [3], og rollen som fordøyelsessystemet spiller for å lage dette hormonet. Spasmer i muskler kan frigjøres, og dermed redusere eller eliminere smerte, samt øke leddfleksibiliteten. Totalt sett gjenoppretter visceral manipulasjon kroppens evne til å tilpasse seg og gjenopprette seg selv til helse, balanse og vitalitet.

REFERANSER
1. Herman H, Cier JF. Presis de Physiologie. Paris, Frankrike: Masson; 1977.
2. Korr I. De nevrobiologiske mekanismene i manipulativ teori. NY, USA: Plenum; 1978.
3. Field T, Hernandez-Rief M, Diego M, Schanberg S, Kuhn C. Kortisol reduseres og serotonin og dopamin øker etter massasjebehandling. Int J Neurosci. 2005; 115 (10): 1397-1413.